
نابرابری در وضعیت سواد اقوام ایرانی
گزارش پدیدههایی مانند افراد بیشناسنامه، بازماندن کودکان از تحصیل و ترک تحصیل کودکان و نوجوانان در بعضی نقاط کشور مانند سیستان و بلوچستان و نمونههای دیگری مانند آن در سالهای اخیر، پرسشهایی کلیتر را درباره امکان وجود برخی تمایزهای نهادینه بین اقوام در افکار عمومی مطرح کرده است.
تفاوتهای سیستماتیک میان گروههای اجتماعی یکی از موضوعات مهم در علوم اجتماعی است. مطالعه این تفاوتها از آن رو اهمیت دارد که میتواند نمایانگر تبعیضهای ریشهدار در جوامع و حکومتها باشد. آیا تفاوت معناداری در شاخصهای توسعه انسانی در میان قومیتهای ایرانی وجود دارد؟ در کدام یک از شاخصهای توسعه چنین تمایزهایی وجود دارد؟ اگر چنین شکافهایی وجود دارد، آیا با گذشت زمان ترمیم شده یا افزایش یافته است؟
این مطالعه تلاش میکند تا با تمرکز بر آمار گویشوران زبانها و شاخص وضعیت سواد، فتح بابی برای بررسی روابط موجود بین شاخصهای توسعه انسانی و اقوام ایرانی باشد و فرضیهها و پرسشهایی را در اینباره طرح کند.