جایزه دیتاژورنالیسم دقیقه (1403)

مرور وضعیت صنعت تجارت الکترونیک در سال ۱۴۰۱: پاییز سیاه (۱۸۷۴۴)

مرور وضعیت صنعت تجارت الکترونیک در سال 1401: پاییز سیاه (18744)

گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران از سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد تعداد تراکنش خرید آنلاین در ابتدای نیم سال دوم با کاهش روبه‌رو بوده است. شرایط اجتماعی و سیاسی کشور در اواسط شهریورماه از یک‌سو و فیلترینگ، محدودیت، قطعی و اختلال اینترنت از سوی دیگر، ضربه بزرگی به صنعت تجارت الکترونیک زد.

همه فعالین این صنعت، از بزرگ‌ترین تا کوچک‌ترین بازیگران تحت تأثیر قرار گرفتند؛ البته میزان اثرپذیری هرکدام متفاوت بود. به‌طور مثال، کسب‌وکاری که فعالیتش بر اینستاگرام بنا شده، آسیب بیشتری نسبت به مجموعه‌ای که روی یک وب‌سایت هاست‌شده در سرور داخلی فعال است، دیده است.

آن‌طور که در گزارش تجارت الکترونیکی ایران در سال ۱۴۰۱ آمده، تعداد تراکنش‌های خرید اینترنتی در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال ۱۴۰۰، حدود ۱۷ درصد کاهش داشته است. این روند کاهشی تعداد تراکنش در سه فصل اول ۱۴۰۱ پابرجا بوده و تنها در زمستان با رشد همراه شده است.

مرور وضعیت صنعت تجارت الکترونیک در سال 1401: پاییز سیاه (18744)

مقایسه وضعیت تعداد تراکنش هر ماه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ به‌خوبی نشان می‌دهد از شهریور سال ۱۴۰۱ که ایران با شرایط اجتماعی خاصی روبه‌رو شد و از مهر نیز که شاهد فیلترینگ گسترده و اختلال در اینترنت بودیم، صنعت تجارت الکترونیک چه آسیبی دیده است.

رشد تعداد تراکنش و احتمالاً میزان خرید آنلاین نیز می‌تواند دلایل مختلفی ازجمله افزایش سرسام‌آور قیمت دلار داشته باشد. مردم برای فرار از اثرات سنگین تورم و رشد دلار، خرید مایحتاج خود را به تعویق نینداخته و میزان خریدها به نسبت سال ۱۴۰۰ افزایش قابل‌توجهی یافته است.

بایستی توجه داشت که خرید اینترنتی صرفاً شامل خرید کالا نمی‌شود، بلکه خرید شارژ تلفن همراه، سرویس اینترنت، رمزارز، پرداخت قبض و… نیز در این حوزه قرار می‌گیرند.

مرکز توسعه تجارت الکترونیک نیز با اشاره به چشم‌انداز کلی از کل تراکنش‌های سال ۱۴۰۱، تأیید می‌کند تراکنش‌های خرید اینترنتی در مهرماه کاهش یافته است. همچنین به گفته آن‌ها، به‌طور کلی نیز تعداد تراکنش‌های خرید اینترنتی سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش ۱۷ درصدی داشته است.

افت فروش فروشندگان دیجی‌کالا

دیجی‌کالا یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های آنلاین ایران است که فروشندگان فعال این مارکت پلیس در سال ۱۴۰۱، میانگین درآمد کمتری نسبت به سال ۱۴۰۰ داشتند. مدیران این مجموعه نیز در رویداد «برخط ایران ۰۲»، کاهش درآمدی این پلتفرم را تأیید کردند.

مرور وضعیت صنعت تجارت الکترونیک در سال 1401: پاییز سیاه (18744)

«سعید محمدی»، رئیس هیئت‌مدیره دیجی‌کالا، درباره اثرات اختلالات اینترنت بر دیجی‌کالا به دیجیاتو گفت: «ما این اختلالات اینترنت را با ترافیک، تعداد سشن و لایو سشن که به‌صورت لحظه‌ای روی ترافیکمان داریم، می‌توانیم ببینیم. این اختلال در یک‌سری روزها برای دیجی‌کالا بسیار قابل‌توجه بود؛ یعنی حتی تا ۳۰ درصد ترافیکمان را از دست می‌دادیم. در برخی روزها نیز برای ساعت یا دقایقی خاص شاهد اختلال بودیم.»

به گفته وی، در روزها و ساعت‌هایی که اینترنت به‌طور کلی قطع می‌شد، سرعت آن به‌شدت کاهش می‌یافت یا در دیتاسنترها اختلال شدید رخ می‌داد، به‌وضوح افت ترافیک را مشاهده می‌کردند.

«حمید محمدی»، مدیرعامل دیجی‌کالا نیز دراین‌باره گفت چند نوع اختلال دیگر هم بود که می‌توانست روی ترافیک پلتفرمشان تأثیر بگذارد: «یکی حمله‌های سایبری بود؛ اگر خاطرتان باشد، در پاییز پارسال، اکثر پلتفرم‌های داخلی و سایت‌های دولتی تحت حملات سایبری بودند. بعضی از این اختلالات ناشی از حمله‌های خیلی شدید بود که پهنای باند دیتاسنتر از شدت حملات مختل می‌شد.»

حملاتی که در گزارش سال ۱۴۰۱ ابر دراک نیز به‌خوبی نمایان شده و نشان دادند که فیلترینگ چه بلایی بر سر امنیت اینترنت و البته کسب‌وکارها آورده است.

آسیب بزرگ به کسب‌وکارهای اینستاگرامی

فیلترینگ اینستاگرام اثر منفی شدیدی بر فروشگاه‌های فعال بر بستر این پلتفرم داشت. نگاهی به آمارهای شرکت ملی پست، پستکس و پادرو، این موضوع را به‌طور واضح بیان می‌کند. آن‌طور که در گزارش تجارت الکترونیکی آمده است، ۶۰ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از خدمات شرکت ملی پست به‌عنوان بیشترین روش ارسال کالای خود استفاده می‌کنند.

«محمود لیائی»، مدیرعامل پست، در اواسط مهرماه سال ۱۴۰۱ اعلام کرد درآمد شرکت پست یک‌سوم کاهش یافته است. به باور او، این موضوع نشان می‌داد یک‌سوم مرسوله‌های پستی و معاملات از طریق اینترنت بین‌الملل و پلتفرم‌های خارجی انجام می‌گرفته است.

پستکس نیز یک بازارگاه پستی است که خود را سومین بازیگر این صنعت می‌داند. «بابک عقیلی‌نسب»، مدیرعامل پستکس، در گفت‌وگو با دیجیاتو اعلام کرد آن‌ها در مهرماه سال گذشته، ۵۰ درصد بازار خود را از دست دادند. به گفته وی، این مجموعه هنوز هم نتوانسته است ریزشی که با آن مواجه شده، به‌طور کامل جبران کند.

عقیلی‌نسب اعتقاد دارد فیلترینگ اینترنت در ایران، ۵ درصد تولید ناخالص داخلی را تنها در شش ماه کاهش داد:

«محدودسازی اینستاگرام بدترین تصمیمی بود که دولت می‌توانست برای تهدیدات امنیت ملی بگیرد. عدم تعامل ما با دنیا و تحریم‌ها باعث شده است که ما نتوانیم با صاحبان شبکه‌های اجتماعی تعامل کنیم. فیلترینگ تنها قیمت فیلترشکن را بالا برده است و برای کاسبان فیلترینگ کسب سود می‌کند و فایده دیگری ندارد.»

پادرو نیز یک پلتفرم هوشمند پرداخت و ارسال سفارشات اینترنتی است که بررسی آمارهای آن می‌تواند دید خوبی از وضعیت تجارت الکترونیک در سال ۱۴۰۱ دهد.

«پشوتن پورپزشک»، مدیرعامل پادرو، در پاسخ به سؤال دیجیاتو درباره وضعیت سال ۱۴۰۱، به کاهش ۷۵ درصدی فعالیت کلی فروشگاه‌های اینستاگرامی فعال در پلتفرم پادرو در اواسط مهر اشاره کرد. اختلال‌های اینترنت در مردادماه همان سال موجب کاهش ۳۵ درصدی بازدید و ۱۰ تا ۵۰ درصدی فروش‌ فروشندگان اینستاگرامی شده بود.

مرور وضعیت صنعت تجارت الکترونیک در سال 1401: پاییز سیاه (18744)

او در این زمینه گفت: «قبل از فیلتر اینستاگرام، برآوردها این بود که ۶۳۰ هزار فروشنده فعال اینستاگرامی وجود دارد. این فروشگاه‌ها با توجه به فیلترینگ ریزش کردند و در آذرماه، نزدیک به ۲۲۰ هزار فروشگاه باقی ماندند؛ یعنی بیش از ۴۰۰ هزار کسب‌وکار به‌صورت دائمی یا موقت از اینستاگرام خارج شدند.»

گزارش سالیانه این شرکت نیز نشان داد تعداد سرویس‌های پادروپین و پادروشاپ از مهرماه کاهش قابل‌توجهی داشت اما کم‌کم روند روبه‌رشد به خود گرفتند؛ به‌طوری‌که سرویس پادروپین توانست رکورد شهریورماه را در دی‌ماه ۱۴۰۱ بشکند.

پادروپین مارکت‌پلیس سرویس‌های پستی و لجستیکی برای فروشگاه‌های اینترنتی بوده و پادروشاپ مجموعه طراحی سایت برای فروشگاه های اینستاگرامی است.

زرین‌پال که ازجمله پرداخت‌یارهای شناخته‌شده صنعت فین‌تک است، اعلام کرد از زمان شروع اختلالات اینترنت در ایران، پذیرندگان زرین‌پال به‌طور میانگین با کاهش ۴۰ درصدی حجم و تعداد تراکنش‌ها روبه‌رو شده‌اند.

علاوه بر موارد یادشده، صورت‌های مالی کسب‌وکارهای بورسی همچون همراه اول و آسیاتک نیز از کاهش فروش در پاییز ۱۴۰۱ حکایت دارد؛ اپراتورهایی که سرویس‌ها و خدماتشان بیشتر به حالت آنلاین خریداری می‌شوند.

گزارش فعالیت ماهانه همراه اول در مهر ۱۴۰۱ روی کدال منتشر شد و نشان می‌داد درآمد این شرکت از سرویس‌های مکالمه، پیام کوتاه، اینترنت و پیامک انبوه مشترکین خطوط دائمی و اعتباری نسبت به شهریورماه، حدود ۷۴۳ میلیارد تومان کم شده است. اگرچه شهریور ماه ۳۱ روزه و مهر ۳۰ روزه است اما این افت اخیر را نمی‌توان به یک روز کاری کمتر نسبت داد.

همراه اول در تابستان آن سال به طور میانگین بیش از ۳ هزار میلیارد تومان از کارکرد مشترکین خطوط دائمی و اعتباری درآمد داشت اما در مهرماه این رقم به ۲۵۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت. افت درآمد در آبان هم ادامه داشت و به علت فیلترینگ و اختلالات اینترنت، این اپراتور نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان از درآمد خود را از دست داده است.

مرور وضعیت صنعت تجارت الکترونیک در سال 1401: پاییز سیاه (18744)

«مهدی اخوان»، مدیرعامل همراه اول ۹ ماه بعد از این اتفاقات اعلام کرد شرایط سختی را در آن مدت گذراندند و حتی منتظر مشکلات بسیار جدی‌تری بودند.

آسیاتک نیز که یکی دیگر از ارائه دهندگان خدمات اینترنت است در مهر سال ۱۴۰۱ با افت تقریباً ۲۰ درصدی درآمدش روبه رو شد. درآمد آسیاتک از خدمات اینترنت در سه ماه تابستان به طور میانگین حدود ۷۸ میلیارد تومان بود و در مهر آن سال به ۶۵ میلیارد تومان رسیده بود. کاهشی که در آبان و آذر هم ادامه داشت.

در آن پاییز سیاه، برخی اپراتورها نظیر رایتل، ایرانسل، مبین‌نت و شاتل نیز در نامه‌هایی به وزارت ارتباطات خبر داده بودند که فیلترینگ باعث کاهش درآمد آنها شده و ادامه این روند می‌تواند به آنها آسیب بیشتری بزند. موضوعی که البته وزیر ارتباطات زیربار آن نرفته و این اتفاق را ناشی از عدم مدیریت درست دانسته بود. «عیسی زارع‌پور» اعتقاد داشت مطالبی که در مورد ورشکسته‌شدن اپراتور‌ها در پی محدودیت‌های اینترنتی مطرح می‌شود، مبنای قانونی ندارد.

کاهش بازدید از سایت‌های ایرانی در پاییز ۱۴۰۱

اگر داده‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیک و سخنان مدیران کسب‌وکارها از فروش را در کنار داده‌های ابر دراک قرار دهیم، با نتیجه مشابهی روبه‌رو خواهیم شد.

در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ تعداد درخواست‌های DNS کاهش یافت و حتی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ نیز افت قابل‌توجهی داشت. البته با نزدیک‌شدن به پایان سال روند افزایشی به خود گرفت. کاربران برای دسترسی به وب‌سایت‌هایی که از CDN ابر دراک استفاده می‌کنند، درخواستشان اول به DNS ابری ارسال می‌شود و سپس وب‌سایت موردنظر برایشان باز می‌شود.

مرور وضعیت صنعت تجارت الکترونیک در سال 1401: پاییز سیاه (18744)

بنابراین چنین آماری می‌تواند نشان‌دهنده کاهش بازدید وب‌سایت‌های ایرانی در پاییز سال ۱۴۰۱ باشد و روندی شبیه به تعداد تراکنش‌های خرید اینترنتی در سال ۱۴۰۱ دارد که در ابتدای گزارش مشاهده کردید.

نویسندگان

مرور وضعیت صنعت تجارت الکترونیک در سال 1401: پاییز سیاه (18744)

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *