جایزه دیتاژورنالیسم دقیقه 1403 شروع شد؛ برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

سعید مجیدی

سعید مجیدی

دانش‌آموختۀ هوش مصنوعی، متخصص یادگیری ماشین و پردازش زبان‌های طبیعی

تلاش‌هایی برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور از نگاه جامعه

در این مقاله داده‌های بیش از ۱۳۵۰ کارنامه‌ کنکور و نتایج انتخاب رشته آن‌ها در کنار یکدیگر مورد پردازش و تحلیل قرار گرفته است.
از جمله مواردی که از این داده‌ها قابل استخراج است نمونه‌ای از رتبه‌هایی است که در سه سال گذشته به صورت متوسط منجر به قبولی در برخی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها شده‌اند. جداولی که در این قسمت عرضه شده با برخی ملاحظات می‌تواند برای کسانی که در حال انتخاب رشته هستند نیز کاربرد داشته باشد.
علاوه بر این، مقدار متوسط رتبه‌های مذکور به عنوان شاخصی اولیه برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از نگاه جامعه پیشنهاد شده است؛ اگرچه داده‌های در دست برای این کار کافی به نظر نمی‌رسد.
اما مهم‌ترین بخش مقاله در واقع بخش پایانی آن است که به تحلیل رابطه رتبه منطقه و رتبه کل می‌پردازد. این تحلیل نشان می‌دهد نظام سهمیه‌بندی کنکور آنچنان که تصور می‌شود در تمامی گروه‌های آزمایشی عملکردی در راستای ارتقای عدالت اجتماعی ندارد.
به نظر می‌رسد تحلیل داده‌های بیشتری در این باره، پرده از نکات مهم بیشتری در ارتباط با نظام ارزشیابی کنکور بردارد. به همین سبب انتشار عمومی داده‌های ادوار مختلف کنکور ضرورت دارد. با این حال، سازمان سنجش هیچ‌گاه نسبت به انتشار عمومی این داده‌ها اقدام نکرده و لازم است با این کار امکان بررسی جدی‌تر نظام ارزشیابی کنکور را فراهم کند.

بازتاب تغییر اولویت‌های جامعه در آمار کنکور

گرایش داوطلبان کنکور به رشته‌های گوناگون بازتاب‌دهندۀ واقعیت‌های مهمی از جامعۀ ایران است. زمانی در گروه ریاضی، مهندسی عمران در مرکز توجه بود. در زمان دیگر مهندسی برق در اولویت قرار داشت ولی امروز علوم ریاضی و مهندسی در اولویت نخست خانواده‌‌ها نیست. گرایش جامعه به رشته‌های انسانی و تجربی به مراتب از ریاضی بیشتر است.
بررسی تغییرات آمار کنکور سراسری در سال‌های اخیر نشان می‌دهد اولویت‌ خانواده‌های ایرانی در یک دهۀ اخیر دستخوش تغییرات اساسی شده است.

در میانۀ امواج کرونا ؟!

افزایش دوباره تعداد بیمارانی که هر روز شناسایی و گزارش می‌شوند، مسئله کرونا را دوباره در افکار عمومی برجسته کرده است. آیا موج اول هنوز ادامه دارد؟ آیا موج دوم شروع شده است؟
چقدر از افزایش تعداد بیماران به دلیل افزایش توان تشخیص (تعداد تست) اتفاق افتاده است؟ چقدر از آن به خاطر انتشار بیشتر بیماری است؟ آیا ایران هنوز نیازمند افزایش تعداد تست است؟

آموزش

تلاش‌هایی برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور از نگاه جامعه

در این مقاله داده‌های بیش از ۱۳۵۰ کارنامه‌ کنکور و نتایج انتخاب رشته آن‌ها در کنار یکدیگر مورد پردازش و تحلیل قرار گرفته است.
از جمله مواردی که از این داده‌ها قابل استخراج است نمونه‌ای از رتبه‌هایی است که در سه سال گذشته به صورت متوسط منجر به قبولی در برخی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها شده‌اند. جداولی که در این قسمت عرضه شده با برخی ملاحظات می‌تواند برای کسانی که در حال انتخاب رشته هستند نیز کاربرد داشته باشد.
علاوه بر این، مقدار متوسط رتبه‌های مذکور به عنوان شاخصی اولیه برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از نگاه جامعه پیشنهاد شده است؛ اگرچه داده‌های در دست برای این کار کافی به نظر نمی‌رسد.
اما مهم‌ترین بخش مقاله در واقع بخش پایانی آن است که به تحلیل رابطه رتبه منطقه و رتبه کل می‌پردازد. این تحلیل نشان می‌دهد نظام سهمیه‌بندی کنکور آنچنان که تصور می‌شود در تمامی گروه‌های آزمایشی عملکردی در راستای ارتقای عدالت اجتماعی ندارد.
به نظر می‌رسد تحلیل داده‌های بیشتری در این باره، پرده از نکات مهم بیشتری در ارتباط با نظام ارزشیابی کنکور بردارد. به همین سبب انتشار عمومی داده‌های ادوار مختلف کنکور ضرورت دارد. با این حال، سازمان سنجش هیچ‌گاه نسبت به انتشار عمومی این داده‌ها اقدام نکرده و لازم است با این کار امکان بررسی جدی‌تر نظام ارزشیابی کنکور را فراهم کند.

آموزش

بازتاب تغییر اولویت‌های جامعه در آمار کنکور

گرایش داوطلبان کنکور به رشته‌های گوناگون بازتاب‌دهندۀ واقعیت‌های مهمی از جامعۀ ایران است. زمانی در گروه ریاضی، مهندسی عمران در مرکز توجه بود. در زمان دیگر مهندسی برق در اولویت قرار داشت ولی امروز علوم ریاضی و مهندسی در اولویت نخست خانواده‌‌ها نیست. گرایش جامعه به رشته‌های انسانی و تجربی به مراتب از ریاضی بیشتر است.
بررسی تغییرات آمار کنکور سراسری در سال‌های اخیر نشان می‌دهد اولویت‌ خانواده‌های ایرانی در یک دهۀ اخیر دستخوش تغییرات اساسی شده است.

کرونا

در میانۀ امواج کرونا ؟!

افزایش دوباره تعداد بیمارانی که هر روز شناسایی و گزارش می‌شوند، مسئله کرونا را دوباره در افکار عمومی برجسته کرده است. آیا موج اول هنوز ادامه دارد؟ آیا موج دوم شروع شده است؟
چقدر از افزایش تعداد بیماران به دلیل افزایش توان تشخیص (تعداد تست) اتفاق افتاده است؟ چقدر از آن به خاطر انتشار بیشتر بیماری است؟ آیا ایران هنوز نیازمند افزایش تعداد تست است؟