معین کاظمی

معین کاظمی

صفحه شخصی

کنکاشی پیرامون حضور اتباع افغان در ایران به واسطه شبکه‌های اجتماعی (افکارسنجی و رسانه‌سنجی نظرات کاربران فارسی زبان ایرانی)

در سالیان اخیر، مهاجران افغان ساکن ایران با مجموعه‌ای از چالش‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مواجه شده‌اند که به‌طور مستقیم بر نگرش‌ها و احساسات آنان نسبت به جامعه میزبان تأثیر گذاشته است. این مسئله به یک بحران اجتماعی تبدیل شده است که بخش بزرگی از جامعه ایران و مهاجران را درگیر خود کرده است. اما نکته حائز اهمیت در تشدید این بحران و ایجاد یک فضای احساسی با بازخورد منفی علیه اتباع ، نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در دمیدن بر این آتش خشم بوده است. این مهم از جمله مسائلی است که در سالیان گذشته، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در اثرگذاری بر این بحران تا این حد نقش ایفا کرده‌اند. به ویژه نتیجه‌گیری تحلیل مبتنی بر کلان‌داده نقش رسانه‌ها و در برخی موارد سازماندهی جهت‌دار در شبکه‌های اجتماعی را حتی پرنگ‌تر از افکارعمومی تلقی می‌کند. این مسئله وقتی در نسبت با برخی پیمایش‌ها و تحلیل کلان‌داده‌ بازه روی کار آمدن طالبان در افغانستان مورد قیاس قرار می‌گیرد، تغییر ذائقه محسوس ایرانیان توسط کاتالیزور رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را به خوبی نشان می‌دهد.

بررسی نگرش ایرانیان به مهاجرت، با تکیه‌بر کلان‌داده فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی (توییتر، اینستاگرام و تلگرام)

بر اساس آمارهای مختلف، جمعیت ایرانیان مهاجر تا سال ۲۰۲۰ بین ۱.۸ تا ۴ میلیون نفر برآورد شده و طی ۳۰ سال گذشته بیش از دو برابر شده است. دلایل اصلی مهاجرت شامل عوامل اقتصادی، کاری و تحصیلی بوده و آمار دانشجویان مهاجر نیز رشد چشمگیری داشته است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که میل به مهاجرت در میان اقشار مختلف جامعه، از جمله پزشکان، اساتید و دانشجویان، افزایش یافته و عواملی مانند تورم، بیکاری، نارضایتی سیاسی و اجتماعی از مهم‌ترین دلایل این گرایش هستند. در عین حال، محتوای تولیدشده در فضای مجازی نشان می‌دهد که تصویر ایده‌آل از مهاجرت در حال واقع‌گرایانه‌تر شدن است. بااین‌حال، سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت در مقابل مهاجرت، مانند افزایش هزینه‌های خروج متخصصان، به‌جای کاهش روند مهاجرت، ممکن است در بلندمدت به عاملی برای تشدید آن تبدیل شود.

کنکاشی پیرامون حضور اتباع افغان در ایران به واسطه شبکه‌های اجتماعی (افکارسنجی و رسانه‌سنجی نظرات کاربران فارسی زبان ایرانی)

در سالیان اخیر، مهاجران افغان ساکن ایران با مجموعه‌ای از چالش‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مواجه شده‌اند که به‌طور مستقیم بر نگرش‌ها و احساسات آنان نسبت به جامعه میزبان تأثیر گذاشته است. این مسئله به یک بحران اجتماعی تبدیل شده است که بخش بزرگی از جامعه ایران و مهاجران را درگیر خود کرده است. اما نکته حائز اهمیت در تشدید این بحران و ایجاد یک فضای احساسی با بازخورد منفی علیه اتباع ، نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در دمیدن بر این آتش خشم بوده است. این مهم از جمله مسائلی است که در سالیان گذشته، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در اثرگذاری بر این بحران تا این حد نقش ایفا کرده‌اند. به ویژه نتیجه‌گیری تحلیل مبتنی بر کلان‌داده نقش رسانه‌ها و در برخی موارد سازماندهی جهت‌دار در شبکه‌های اجتماعی را حتی پرنگ‌تر از افکارعمومی تلقی می‌کند. این مسئله وقتی در نسبت با برخی پیمایش‌ها و تحلیل کلان‌داده‌ بازه روی کار آمدن طالبان در افغانستان مورد قیاس قرار می‌گیرد، تغییر ذائقه محسوس ایرانیان توسط کاتالیزور رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را به خوبی نشان می‌دهد.

بررسی نگرش ایرانیان به مهاجرت، با تکیه‌بر کلان‌داده فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی (توییتر، اینستاگرام و تلگرام)

بر اساس آمارهای مختلف، جمعیت ایرانیان مهاجر تا سال ۲۰۲۰ بین ۱.۸ تا ۴ میلیون نفر برآورد شده و طی ۳۰ سال گذشته بیش از دو برابر شده است. دلایل اصلی مهاجرت شامل عوامل اقتصادی، کاری و تحصیلی بوده و آمار دانشجویان مهاجر نیز رشد چشمگیری داشته است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که میل به مهاجرت در میان اقشار مختلف جامعه، از جمله پزشکان، اساتید و دانشجویان، افزایش یافته و عواملی مانند تورم، بیکاری، نارضایتی سیاسی و اجتماعی از مهم‌ترین دلایل این گرایش هستند. در عین حال، محتوای تولیدشده در فضای مجازی نشان می‌دهد که تصویر ایده‌آل از مهاجرت در حال واقع‌گرایانه‌تر شدن است. بااین‌حال، سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت در مقابل مهاجرت، مانند افزایش هزینه‌های خروج متخصصان، به‌جای کاهش روند مهاجرت، ممکن است در بلندمدت به عاملی برای تشدید آن تبدیل شود.