الهه سعیدی

الهه سعیدی

صفحه شخصی

خودروهای برقی، راهکاری مقدور و ممکن برای تعدیل ناترازی بنزین

مقاله به بررسی تأثیر عوامل مختلف بر تولید و قیمت‌گذاری بنزین پرداخته و به راهکارهای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی از طریق توسعه خودروهای برقی اشاره دارد. با توجه به رشد چشمگیر فروش خودروهای الکتریکی در جهان و تأثیر آن بر کاهش مصرف بنزین، بسیاری از کشورها، به‌ویژه چین، آمریکا و کشورهای اروپایی، با حمایت‌های دولتی، وضع قوانین محدودکننده برای خودروهای احتراقی و ارائه مشوق‌های مالی، به ترویج این نوع وسایل نقلیه پرداخته‌اند. این مقاله نقش کلیدی دولت‌ها را در توسعه زیرساخت‌های لازم، فرهنگ‌سازی و تسهیل دسترسی مصرف‌کنندگان به خودروهای برقی مورد بررسی قرار داده و به اهمیت سیاست‌گذاری پایدار در این حوزه تأکید می‌کند. هدف نهایی، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و مدیریت بهینه منابع انرژی با حرکت به سمت وسایل نقلیه الکتریکی است.

قاچاقی که صادرکننده را واردکننده می‌کند

این مقاله به مسئله ناترازی بنزین در کشور ایران و علل و عوامل ایجاد آن پرداخته و قاچاق بنزین را یکی از عوامل اصلی این ناترازی می‌داند و به بحث قاچاق وآثاری که از خود بر کشور در ابعاد مختلف برجا می‌گذارد پرداخته است. در نهایت راهکارهایی پیشنهاد می‌شود که از قاچاق بنزین جلوگیری به‌عمل آید و به‌نقش دولت در این مسئله می‌پردازد. همچنین در انتها جمع‌بندی مقاله ارائه می‌گردد.

الزام و توسعه جهانی انرژی بادی

در سال ۲۰۲۳، رشد انرژی‌های تجدیدپذیر با افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت برق تجدیدپذیر به ۵۰۷ گیگاوات، نقطه عطفی جهانی را رقم زد، که عمدتاً تحت تأثیر سیاست‌های حمایتی و توسعه چشمگیر چین در بخش خورشیدی و بادی بود. ایران نیز با تمرکز بر انرژی‌های بادی و خورشیدی، تلاش‌های خود را برای تنوع‌بخشی به منابع انرژی افزایش داده و تا پایان ۲۰۲۳ حدود ۴ گیگاوات ظرفیت نصب کرده است. مناطق بادخیز مانند منجیل و بینالود پتانسیل بالایی برای توسعه دارند، به‌ویژه با هدف‌گذاری افزایش ظرفیت بادی تا ۶۰۰۰ مگاوات. نیروگاه بادی میل نادر در سیستان و بلوچستان نیز نقش مهمی در این توسعه ایفا کرده است. با وجود چالش‌های فناورانه و سرمایه‌گذاری، ایران می‌تواند با تمرکز بیشتر بر انرژی بادی، علاوه بر تأمین انرژی پایدار، به رشد اقتصادی و کاهش آلودگی زیست‌محیطی کمک کند.

خودروهای برقی، راهکاری مقدور و ممکن برای تعدیل ناترازی بنزین

مقاله به بررسی تأثیر عوامل مختلف بر تولید و قیمت‌گذاری بنزین پرداخته و به راهکارهای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی از طریق توسعه خودروهای برقی اشاره دارد. با توجه به رشد چشمگیر فروش خودروهای الکتریکی در جهان و تأثیر آن بر کاهش مصرف بنزین، بسیاری از کشورها، به‌ویژه چین، آمریکا و کشورهای اروپایی، با حمایت‌های دولتی، وضع قوانین محدودکننده برای خودروهای احتراقی و ارائه مشوق‌های مالی، به ترویج این نوع وسایل نقلیه پرداخته‌اند. این مقاله نقش کلیدی دولت‌ها را در توسعه زیرساخت‌های لازم، فرهنگ‌سازی و تسهیل دسترسی مصرف‌کنندگان به خودروهای برقی مورد بررسی قرار داده و به اهمیت سیاست‌گذاری پایدار در این حوزه تأکید می‌کند. هدف نهایی، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و مدیریت بهینه منابع انرژی با حرکت به سمت وسایل نقلیه الکتریکی است.

قاچاقی که صادرکننده را واردکننده می‌کند

این مقاله به مسئله ناترازی بنزین در کشور ایران و علل و عوامل ایجاد آن پرداخته و قاچاق بنزین را یکی از عوامل اصلی این ناترازی می‌داند و به بحث قاچاق وآثاری که از خود بر کشور در ابعاد مختلف برجا می‌گذارد پرداخته است. در نهایت راهکارهایی پیشنهاد می‌شود که از قاچاق بنزین جلوگیری به‌عمل آید و به‌نقش دولت در این مسئله می‌پردازد. همچنین در انتها جمع‌بندی مقاله ارائه می‌گردد.

الزام و توسعه جهانی انرژی بادی

در سال ۲۰۲۳، رشد انرژی‌های تجدیدپذیر با افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت برق تجدیدپذیر به ۵۰۷ گیگاوات، نقطه عطفی جهانی را رقم زد، که عمدتاً تحت تأثیر سیاست‌های حمایتی و توسعه چشمگیر چین در بخش خورشیدی و بادی بود. ایران نیز با تمرکز بر انرژی‌های بادی و خورشیدی، تلاش‌های خود را برای تنوع‌بخشی به منابع انرژی افزایش داده و تا پایان ۲۰۲۳ حدود ۴ گیگاوات ظرفیت نصب کرده است. مناطق بادخیز مانند منجیل و بینالود پتانسیل بالایی برای توسعه دارند، به‌ویژه با هدف‌گذاری افزایش ظرفیت بادی تا ۶۰۰۰ مگاوات. نیروگاه بادی میل نادر در سیستان و بلوچستان نیز نقش مهمی در این توسعه ایفا کرده است. با وجود چالش‌های فناورانه و سرمایه‌گذاری، ایران می‌تواند با تمرکز بیشتر بر انرژی بادی، علاوه بر تأمین انرژی پایدار، به رشد اقتصادی و کاهش آلودگی زیست‌محیطی کمک کند.