وضعیت نگرانکننده یادگیری دانشآموزان در ایران
از ۴۰ نفر رتبه برتر و همینطور از رتبههای زیر ۱۰۰۰ اکثریت از مدارس استعداد درخشان و غیرانتفاعی بودند و سهم آموزش دولتی ناچیز بوده است. این امر باعث شد تا بحث کیفیت عمومی آموزش و عدالت آموزشی این بار صورت جدیتری در افکار عمومی مطرح شود.
وضعیت عمومی آموزش و یادگیری در میان دانشآموزان ایرانی چگونه است؟
آزمونهای بینالمللی مانند آزمون تیمز و پرلز برای سنجش کیفیت آموزش و یادگیری وجود که میتوان با اتکا به آنها پاسخی روشمند به پرسش داد. تحلیل نتایج این آزمونها نشان میدهد جایگاه دانشآموزان ایران در میان کشورهای جهان کاملا عکس آن چیزی است که در برخی گزارهها ادعا میشود.
بررسی نتایج این آزمونها نشان میدهد کیفیت یادگیری مفاهیم پایه در میان دانشآموزان ایرانی در مقایسه با کشورهای دیگر اصلاً وضعیت قابل قبولی ندارد و در سالهای اخیر، در بسیاری موارد نیز روندی نزولی داشته است.